3 redenen waarom ‘Komen Eten’ scoort: Slim gebruik van feedback

Slim eten

Afbeelding van http://vuconnected.nl/

Waarom zijn programma’s als ‘Komen Eten’ vaak populair? ‘Komen eten’, maar ook bvb. ‘Voice van Vlaanderen’, ‘Eurosong’ en ‘Masterchef’ scoren mede zo goed omdat ze de blijkbaar menselijke behoefte aan beoordeling voeden. Mensen hebben een behoefte om feedback te krijgen en zijn er als de kippen bij om feedback te geven. En in een tijd waarin iedereen zijn mening en oordeel gewoon wereldwijd kan uittoeteren via sociale media lijkt de behoefte alsmaar groter te worden. Als een TV-programma kan scoren door feedback te gebruiken, waarom zou dat dan niet kunnen voor jou? Hoe maak je slim gebruik van feedback?

1. Vraag, verzamel en waardeer altijd feedback (Geen ‘Komen Eten’ zonder evaluatie).

Vraag feedback op alle aspecten waarvan je weet dat ze belangrijk zijn voor je klanten. Weet je niet goed wat belangrijk is voor je klanten? Vraag het hen gewoon. Verwar overigens niet jouw criteria met die van je klant. Misschien vinden klanten de muziek in je zaak niet zo belangrijk als jij dat vindt. antwoorden op open vragen zetten je vaak op weg naar waar ze belang aan hechten. Luisteren naar wat je klanten ongevraagd vertellen helpt ook. Zo kwam ik erachter dat deelnemers aan EquiCircles teambuildings het belangrijk vonden om te weten hoe ze het deden in vergelijking met andere teams.

2. Geef feedback wanneer je klant erom vraagt (Deelname aan ‘Komen Eten’ is bijna smeken om feedback).

Dit zou voor de hand moeten liggen. Als je klant om feedback vraagt, kan je niet anders dan die vraag beantwoorden. De inhoud van je terugkoppeling is afhankelijk van een heleboel zaken. Belangrijk is dat je authentiek bent. Je klant voelt het wanneer je een rolletje speelt.

3. Geef je publiek/klanten/prospecten alle kansen om feedback te geven (‘Komen Eten’ staat bol van beoordeling).

Het is essentieel voor je business om zoveel mogelijk informatie te verzamelen en ermee aan de slag te gaan. Jouw klanten zijn evenveel wereldbeelden, waardensystemen, referentiekaders en kennisbronnen. Kan je jezelf de luxe permitteren om dat naast je neer te leggen? Zelfs als je dat zou kunnen, mag je in het belang van je eigen business niet voorbij gaan aan hoe je klanten je dienstverlening beleven. Die beleving kan je slechts peilen op basis van feedback: bewuste, expliciete en onbewuste, impliciete.

 

Bouw feedback-lussen in en maak slim gebruik van feedback.

Contacteer mij voor een vrijblijvend gesprek en meer informatie en vraag je eigen feedbackformulier aan: Feedback voor business

Jouw feedback is natuurlijk welkom, hieronder.