6 manieren om online feedback te krijgen

Dan heb je een mooie feedback-enquête online staan, valt de respons erg tegen. Vele mensen denken dat online feedback enquêtes slechter werken dan persoonlijke of ter plekke verzamelde feedback op papieren formulieren. Meestal zijn er minder antwoorden online dan met de twee andere methodes en dus, is de redenering, is het een slechter instrument. Daar zetten we binnenkort een boompje over op in een andere post. In dit artikel reik ik je 6 manieren aan om feedback te krijgen. Hoe zorg je ervoor dat je meer respons krijgt op je online formulieren?

1. Vraag er expliciet om

Tijdens je workshop of event zijn er enkele momenten waarbij je de feedback enquête aankondigt bij je deelnemers:

  • tijdens de bespreking van de ‘agenda’. Die gaat namelijk verder dan wat je tijdens je workshop zelf doet. Geef aan dat je deelnemers een feedbackvraag mogen verwachten en verzoek hen om die te beantwoorden.
  • bij de afronding: aan het einde van je event is er meestal een moment waar je nog wat vervolgafspraken maakt. Daar hoort dus ook iets bij rond de te verwachten feedback enquête.
  • bij het netwerken achteraf: mondeling naar de eerste indrukken vragen is een zeer goed idee omdat je naar je deelnemers kan luisteren. De meeste mensen treden vrij snel in detail. Het is dan een goed ogenblik om de feedback-enquête nog eens ter sprake te brengen.

2. Aangeven hoe belangrijk je terugkoppeling vindt

Als het goed is snak je eigenlijk naar feedback. Om je eigen product of dienst te verbeteren en vooral ook om te vernemen welke vragen er bij je publiek branden. Dat kunnen inhoudelijke vragen zijn en vragen die betrekking hebben op jouw verkoops- of leveringsproces en next steps. Hoe dan ook, hoe directer je inspeelt op (de vraag achter de expliciet gestelde) vragen hoe groter de kans dat je klanten terugkomen.

3. Jouw doelstellingen met de geleverde feedback

Mensen weten graag wat er met hun feedback gebeurt. Of liever: ze willen dat je die feedback ter harte neemt en er iets mee doet. Wanneer jij op voorhand aangeeft wat je ermee gaat doen, dan zal de bereidheid om de vragen in te vullen groter zijn. Wees er wel eerlijk over, want wat je belooft, maak je maar best waar.

4. Aantoonbaar feedback gebruiken

Geef ook zichtbaar aan wat je met reeds ontvangen feedback hebt gedaan (vb. Wat is er nieuw in deze versie?) en doe dat consequent. Het is heel frustrerend en slecht voor response-cijfers om feedback in een zwart gat te laten verdwijnen. Bovendien levert dergelijke informatie goede stof op voor bvb. een blogartikel.

5. Feedback geven plezierig maken

Maak mooie formulieren, stel vragen op een prettige manier, bewaar een goed evenwicht tussen vragen waar je antwoorden gewoon kan aanklikken en open vragen (de laatste soort vraagt meer invultijd en inspanning). Zorg ook voor vragen die de respondent weer zo dicht mogelijk bij de ervaring brengen en ook waarde leveren (vb. stel vragen die iets inzichtelijk kunnen maken). Beelden en video maken het ook vaak prettiger om een vragenlijst te doorlopen.

Ken jij nog manieren om feedback te krijgen? Laat het hieronder weten.

Online feedback-advies? Neem Contact met me op en we bespreken jouw vragen.

  • Peter

    Toch blijft dit in Vlaanderen een moeilijk verhaal. Wat blijkt op het aantal reacties op dit artikel. Misschien hebben velen het gelezen, maar voelt niemand zich geroepen om commentaar te geven. Hetzelfde gebeurt bij feedback vragen.
    Slechts een klein percentage zal zich hiervoor “bloot” geven.
    Wat ook een belangrijke factor is en die ik niet onmiddellijk in het artikel terugvind, is dat je het gemakkelijk maakt en aangeeft hoeveel tijd de bevraging nodig heeft.

    • Erik

      Dag Peter,
      Dank je voor de waardevolle tip. Het leek een voor de hand liggend gegeven om de vermoedelijke antwoordtijd altijd te vermelden.