7 manieren om feedback te verknoeien

feedback kind en badwater

Je kan met feedback als hefboom heel wat meer dan enkel vragen naar een evaluatie. Feedback biedt ontelbare kansen en mogelijkheden. Feedback is omgeven door heel wat emotie, vaak ook negatieve emotie. Als je dan toch het kind en het badwater wil weggooien, hier zijn 7 manieren om feedback te verknoeien.

1. Op de verkeerde plaats of op het verkeerde moment.

Als zender van feedback wil je vooral niet dat de inhoud van de boodschap opgepikt wordt. Kies dus vooral een punt in tijd en ruimte waar de ontvanger zich afsluit. Een openbare plaats met veel vreemde toehoorders, bvb. Nog beter: zorg dat de omgeving bevolkt is met mensen waarvan je weet dat ze erg geïnteresseerd zijn in de fouten van de ontvanger. Je kan als ontvanger trouwens even goed een omgeving uitkiezen waarin de zender je van waardeloze feedback voorziet. Evenwicht hersteld!

2. Ongevraagd meer geven of te pas en te onpas vragen.

Niks beter om feedback te ontdoen van zijn waarde dan hem ongevraagd en onverwacht te schenken. Maak ook vooral veel gebruik van ‘maar’ en alle synoniemen ervan. ‘Het ziet er goed uit, maar het kan nog beter’. Ook als er feedback gevraagd wordt, krijg je hem vakkundig verknoeid door op allerlei niet terzake doende dingen feedback te geven. Baat het niet, dan lucht het op.
Ook hier kan je als ontvanger je steentje bijdragen: vraag aan iedereen feedback en altijd over alles. Maak je vragen ook zo vaag mogelijk. Over alles valt er altijd veel vaags te vertellen.

3. Op zaken waar men geen kennis van heeft

Om eens de ontvanger als eerste de kans te geven: vraag aan een Franstalige om over je Nederlandse teksten iets te zeggen. De zender is uiteraard het aan zichzelf verplicht om feedback te geven op precies die domeinen waar hij geen kennis van heeft. Waarschuwing: verberg ten allen tijde je incompetentie. Iemand moest maar eens op het idee komen om je te vragen iets te zeggen over wat je wel kent.

4. Met vooroordelen en veronderstellingen

Een beproefde techniek om waardeloze feedback te geven is ervan uit te gaan dat je weet wat de ontvanger wil horen en wat goed voor hem is. Zoals iedereen weet is de beste feedback die waarvan je weet dat de andere die graag hoort of net niet graag hoort. Als ontvanger ga je er best van uit dat de zender een heleboel boodschappen mee wil geven. Je vraagt je best af wat de zender van je nodig heeft als hij positieve feedback geeft en als het negatieve feedback is… wel, de zender was toch altijd je tegenstander, nietwaar?

5. Snel en slordig

Als je dan toch om feedback wordt gevraagd, kan je die ook verknoeien door even snel iets te schrijven of zeggen. Ook slordigheid is een perfect middel om je feedback in de prullenmand te laten belanden. Als de ontvanger dan nog wil meewerken door feedback te vragen op een slordige manier dan weet je zeker dat beiden perfect samenwerken om feedback de grond in te rijden.

6. Persoonlijk gericht

Waardevolle feedback richt zich op gedrag, op resultaten en producten. Als je erin slaagt om je pijlen op de persoon te richten, dan ben je heel effectief in het verknoeien van je terugkoppeling.  Zeg dus liever ‘Wat een dommerik’ dan ‘In zijn tekst wemelt het van de taalfouten’.

7. Verborgen doelstellingen

Als al het voorgaande nog niet volstaat, kan je er enkele verborgen doelstellingen op na houden. Als feedback-vrager  kan je  verborgen doelstellingen koesteren die je ook bewust kan laten doorschemeren. Zenders kunnen er effectief voor zorgen dat de verborgen doelstelling duidelijk wordt, bij voorkeur nadat ze hun feedback-ei gelegd hebben. Dan slaat het nog eens dubbel in en kelder je het vertrouwen in je toekomstige feedback.

Als jij nog manieren kent om feedback te verknoeien, geef ze maar mee, hieronder. Waardeloze feedback is zeker welkom en als je je niet kan bedwingen, stop er gerust ook wat waarde in. Ik neem het je niet kwalijk, maar misschien ben ik dan wel een beetje teleurgesteld.